Shoppe~In

SaHaBaT @ FrienDs

19 March 2010

Yemen 2

~Ni gambar dekat u refrigerator seperti y aku gtaw dlm entry y lalu~


Salam. Kaifalak? Hehe... practice makes perfect. Kalau standard y belajar kt dalam kelas org sebut "kaifahaluka/kaifahaluki" kan? kalo kat sini memg sebut guna dialek tempatan, jadik "kaifalak" jer.

Hari ni nak sambung cerita sket pasal Yaman ni. Sepanjang seminggu aku kat sini aku da jadik immune tentang electricity condition kat cni. Aku pun tak taw sebab ape, kat cni setiap hari mesti 2 @ 3 kali mesti akan blackout. Siap2 PC kat Uni semua pakai system UPS. Korang pernah dengar tak? Aku sendiri sejujurnya baru ni la taw wujud system ni. System ni berfungsi sebagai electricity supplier bila blackout. Bukan la u term y lama, tapi cukup la bagi masa u org ak save kerja2 sume. So kalo PC tu tader la terus terpadam bila blackout. Ape maksud bagi shortform UPS tu aku tak taw. Belum ag rasa rajin nak google. So tuan puan, kalo nak taw lebih... rerajin la g consult pakcik google. Harap2 ada la. Benda alah UPS ni size die tak besar sgt. Just setinggi small size first aid kit tu jer. Bentuk die ade la mcm rupe CPU tu.

Selain dari pasal electric ni, aku gak nak citer kondisi air kat sini. Air semua pakai tank. Kena men order2 la. Tader system perpaipan mcm kat Malaysia tu. Air minum lak tak leh guna air yang tank ni, kita beli pakai botol2 lak. Botolnye y ade kat umah aku ni, ada la size macam botol racun y 4 segi besar tu. Not sure berape liter, aku budget dlm 2.5L ade kot.

Okes, now nak share sket gambar2 aku duk g mari, g mari antara Uni and umah. Gambar bunga yang kat bawah ni, aku snap dari garden of the Uni. Suke tengok color dia. Actually kat garden ni ada burung hud-hud taw. Teruja aku, yelah nak tengok gak caer rupenyer reporter Nabi Sulaiman ni kan. Hud-hud ni kepala die sangat cantik, macam crown gtu. Mengikut cerita, Hud-hud dapat crown itu atas jasanya mengkabarkan perihal Ratu Balqis yang menyembah matahari kepada Nabi Sulaiman. Nak elaborate lebih2 aku pun tak taw. Ni pun mujur paklong yang cerita kat aku.


~So white, so pure~

~The color enlightened our day ~

Piccas kat bawah ni pulak aku snap masa otw nak balik keja. Selalu kua keja memg van da tunggu. Hari tu kitaorang nak balik van adahal lak, so lambat sampai. So, kitaorang decide nak jalan kaki kua ke jalan besar. Now musim spring, so tengok la mcm mana rupe pokok2 ni. Sangat cantikkk :)






~Paklong and his daughter~


Bawah ni pulak gambar pokok peach. Sangat teruja juga sebab tak penah tengok kan. Hehe...

~Peach's Tree ( actually aku confused gak either peach or pear..hukhuk)~



Dah jalan2 tu rasa mcm penat lak kan. So kami pun singgah2 la makan. Ni la sos yang ada kat kedai tu. Chilli sauce memang tader sini eh. Adehhh!! Len kali please remind me to bring from Malaysia. Another one y label as hot sauce tu plak, my dear cousin cakap tak best. Masam macam ada cuka. So, aku tak try. Lain kali aku try okes :)

~Choices of sauce~

Orang sini panggil chips u fries ni. Petang tu kami makan chips dengan garlic sauce( the one in white color). Sedap gak sauce garlic tu. Yummy!! Minum lak " shy alip" tu. Mantap la jugak bagi aku yang rasa agak2 sejuk time tu. hehe


~Ni la menu kami petang tu~

[notakaki]

~ perkataan hari ini

kaifalak = apa khabar?
chips = fries
shy = teh
alip = susu

No comments:

Post a Comment

Apa kata mereka?