Shoppe~In

SaHaBaT @ FrienDs

21 November 2011

Tanda-tanda bersalin

Aku taw dah banyak org tulis pasal ni, tp ni dr perspective aku y noobs ni. hehe... ada 3 tanda major jika nk bersalin 

1) pecah ketuban 
tanda ni paling senang nak taw kot. sebab keluar air y banyak kan. doc aku pesan terus jer g hospital kalo dah pecah ketuban. kalo lambat2 t baby lemas sbb air tempat die duk berpusing2 slma ni akan kering. takde false alarm dah ni. hehe...tapi mslhnyer tak smestinya ketuban ni akan pecah ngan sendirinyer. pas blogwalking, byk kes dah segala mcm tanda lain ade, xp y ni takde last2 doc y pecahkan ketuban bile g hospital. so takleh nak tunggu situasi ni jer. owh ye, istilah org lama. pecah ketuban sbg tanda nk bersalin ni kembar air.

2) keluar darah + lendir 
dah puas blogwalking, banyak y kata kuar darah ni warna die mcm coklat2 y last period tu. and kalo setengah org akan keluar jugak darah ni sebab kena seluk masa doc check bukaan baby. so kalo belum betul2 nak bersalin, tapi kua darah disebabkan situasi ni kira false alarm la. but bagi aku still mengelirukan. yela duk ingat kan kuar darah sbb pas g check and kena seluk 2. tup2 rupanya betul2 kuar darah y nak bersalin tu. istilah org lama2 kuar tanda darah ni kembar darah. kembar darah ni org kata sakitnya lebih compare kembar air. pastu lak silap2 boleh jadi selama 2,3 ari atau lebih sebelum betul2 bersalin. aku tak ingat doc aku ckp mcm mana kes y ni. 

3) contraction
okey, yang ni aku rasa paling mengelirukan. aku siap google berkali2 dgn pelbagai keyword mcm mana rasanya contraction tu. mcm2 aku jumpe, antaranya baby akan mengeras, sakit perut mcm period pain tu, sakit perut mcm nak b***k, sakit pinggang mcm nak patah. selalu kentut pun ade gak aku jumpa. hehe...bab2 sakit pinggang ni aku memang dah lama dah rasa. cuma belum rasa mcm nak patah. sekali dua ada la. penin2 pala aku pk mcm mana nk detect conraction ni. 

skang cite sal aku lak.

arini sambil2 wat laundry aku mop lantai, kemas2 ade 2 biji cpu lama y laki aku nak baiki tu angkat masuk store. pastu ade sebijik monitor crt y dah rosak. hari tu laki aku ckp leh tolak kat org y duk amik part2 pc u jual tu. so aku takla campak kat tong sampah lagi. pastu siap tonyoh2 lantai bawah tangga segala bagai duduk mcm merangkak tu masuk bawah tangga. kuat jer kononnyer. dah pas mkn terus dpt penyakit. sakit pinggang bukan men, pangkal peha pun rasa semcm jer. plus ada rasa mcm sakit y tak taw nak kata sakit period pain ke tak, xp mcm jugak la skit2. pastu setiap kali baby gerak kat v***** tu memang terasa sakit la. aku dah ala2 cemas2 tapi duk senyap2 jer baring2 mengiring nak tindih 2 kaki pun dha rasa tak selesa. baby pun asyik duk ngeras jer.

ingat tadi baby nak kuar 20112011 dah...hehe. tapi sakit2 pun laju jer aku telan nasi ngan masak kicap cencaru laki aku wat. sedap! hehe... pastu serba tak kena. last2 masak air panas 2 kettle wat mandi. dah ke malam baru rasa ok sket. aku rasa mungkin baby penat kot mama die ajak ngemas. aku pk tadi time wat2 tu sbgi excercise sbb org kata leh memudahkan proses bersalin. ni baby start ngeras balik tapi still takleh nak timed lagi. org kata kalo baby ngeras y kita leh kira selang masa die jadi, so dah dekat nak bersalin la tu. doc aku ckp even dah contraction 5 minit sekali pun, die ckp wait for an hour first. kalo still sakit after that baru dtg, sbb kdg2 false alarm jer. 

aku pun skang ikut ckp officemate aku, die kata selagi tak rasa sakit betul2 takyah la g. kang wat kena seluk byk kali jer. sakit katanya. so sbb aku takut sakt tu aku tekad taknak g awal2. masa gugur dlu aku dah penah rasa kena seluk tu sbb doc gomen tu nk masuk kamera ape tah nk tgk, tu pun menitik gak airmata aku tahan. harap2 t kt private tak la ganas gitu.huhu....

2 comments:

  1. Salam Ira..akhirnya dpt jgk post komen..dah lama akak xleh bg komen sini..xleh nak taip..xtau nape.. pe2 pun akak doakan semoga semuanya selamat yer..xsabar jgk nk tgk pp yg bam2 tuu..:-)

    ReplyDelete
  2. wsalam. lah yeke...huhu. ptt la lama tak nmpk akak komen. huhu... thanks akak. ira internet slow giler. ade probs ngan coverage kot. so ble blog walking kt umah memng prblem. kt opis nk post komen lak takleh. tgk jelah y dpt.

    ReplyDelete

Apa kata mereka?