Shoppe~In

SaHaBaT @ FrienDs

04 November 2012

Buat Sendiri Tuam Bayi



Time aulia dulu mama aku tolong buatkan tuam dia masa mama datang teman aku before bersalin tu. Bukan susah pun buat sendiri tuam bayi ni.  Hari tu mama aku buatkan Aulia Cuma letakkan bawang putih yang digoreng tanpa minyak, lada hitam dan habbatus sawda (jintan hitam). Gaul semua ni punjutkan dalam perca kain yang dipotong 4 segi. Bentukkan ala-ala sup bunjut adabi tu je.

Cara guna tuam bayi ni senang je. Lepas mandi bayi tu. Sapukan dengan minyak telon or minyak apa-apa la yang korang pakai untuk bayi korang tu kat badan dia. Then, panaskan tuam tadi kat iron. Rasa dengan belakang tapak tangan korang or pipi korang. Bila sesuai suam dan tak menyakitkan bayi, tuamkan pada bayi. Selain dari selepas mandi, tuam juga time-time bayi kembung. Tuam selalu pun tak apa. Bagus untuk buang angin dalam badan bayi. Lepas tuam pakaikan barut bayi before baju dan bedung mengikut kesesuaian waktu.

Bahagian badan bayi yang wajib tuam ialah belakang badan dari bahu sampai pinggang dan atas bontot tu. Perut. Pelipat kaki (bawah lutut) tapak kaki. Kat ari-ari dan kalau baby boy. Bird dia tu pun kena tuam untuk elakkan angin pasang.

Untuk adik Aulia ni aku plan nak buat baru juga tuam bayi. Guna kain perca dari balance sarung bantal hari tu ada lagi sikit. Aku baca-baca ada yang bagi tips untuk letakkan tali pusat adik beradik lain sekali dalam tuam. Orang-orang tua kata bagi adik beradik tak bergaduh camtu. Sejauh mana kebenarannya aku pun tak pasti. Kena cek dulu dengan orang-orang yang arif hal agama juga samada boleh jadi kurafat ke tak buat macam tu. Macam aku dulu tali pusat Aulia yang kering tu memang ada simpan bukan sebab nak buat apa-apa. Tapi aku tak tau nak buat apa. Simpan jelah. Hehe…

Harap-harap tips membuat tuam bayi ni dapat membantu korang-korang yang teringin buat sendiri tuam untuk bayi korang tu. Jimat juga RM30/40  yang ready made jual tu. 

No comments:

Post a Comment

Apa kata mereka?