Shoppe~In

SaHaBaT @ FrienDs

02 November 2012

Penjagaan bayi chicken pox



Aulia sambut first raya haji dengan campak. Nasib juga Aulia tak demam teruk. Suam-suam je selama 2 hari. Itu pun tak berterusan. After seminggu campak Aulia dah recover. Tinggal parut-parut jer. Tak banyak pun kena. Dah bagi air kelapa tapi memang banyak tu je keluar. Harap-harap tak ada siaran ulangan la. Kesian anak mama.

Bawak Aulia pegi klinik dapat ubat demam, gatal, antibiotic dan ubat sapu. Sepanjang Aulia demam aku mandikan tanpa menggunakan sabun. Orang tua-tua kata tak boleh. Dari segi sains nya aku tak pasti kenapa. Aku buat jelah. Then balik kampung raya haji tu ada daun semambu aku buat ramas-ramas dalam air mandi Aulia. Daun semambu ni orang kata untuk mengurangkan kegatalan tu. Selain buat mandi boleh juga di blend dan campurkan dengan bedak sejuk sapu seluruh badan. MIL rajin siap jahitkan ala2 batang tilam tu and isi daun semambu banyak-banyak buat lapik tidur Aulia. Tilam daun gitu. Hasil tangan MIL,SIL and hubby mengasingkan daun-daun semambu dari ranting dia.

Orang kata jangan bagi makan gatal-gatal. So aku tapis-tapis la juga pemakanan Aulia. Tapi babah dia ada juga tersuap telur dadar. Alhamdulillah tak bernanah pun. Bagi Aulia makan nasi dengan kuah-kuah sup sayur je. Mujur Aulia dah cukup happy dapat makan nasi macam tu. Kalau dah besar mesti mama lagi kesian nak tapis makan. Tapi aku tetap bagi Aulia makan roti cicah susu FM dia and cerelac dia.
Of course la roti ada telur kan. Tapi aku tawakal je. Alhamdulillah takda apa.Selain tu aku buat bubur ikan bilis dengan sayur je untuk Aulia. Buat stok ikan bilis sendiri.

Penting juga elakkan dari terkena hujan. Kalau tak salah orang kata akan meninggalkan parut hitam or akan menyebabkan campak tak keluar habis macam tu la. Selain tu dengarnya kicap juga seeloknya jangan bagi sebab takut parut jadi hitam.Sejauh mana betulnya tak pasti. Hehe..

No comments:

Post a Comment

Apa kata mereka?