Shoppe~In

SaHaBaT @ FrienDs

19 June 2009

Sambal Kuinin


okes ini buah kuinin yer bagi yang tatw,
gambar nih aku kidnapped dari blog kak Honeyliza

Heheh..

Ari selasa arituh angah datang anta buah kuinin yang abah kirim masa angah balik kampung weekend minggu lepas. Yelah anak manja die yang sorang nih tak dapat balik(aku sajer jer memperasankan diri sendirik nih! :)), dan buah kuinin kat pokok plak dah masak semua, tak nyabor2 tunggu aku balik. So, alternative bagus la sebab kebetulan school holidays and angah balik kg. Dapat lar aku merasa. semalam aku dah telan dua biji, haha.

Then, malam tadi bila perut aku dah nyanyi joget zapin usik mengusik mintak makanan. Aku pun terfikir...

nak makan ape ek..
analyze jap pe da dalam fridge
ayam, sosej, fries
kobis,sudip jagung..


em...aku pun terfikir untuk wat ayam perap, menarik gak nih. So aku g perap ayam se'simple ' yang buleh. Then, aku pikir ag.. tak cukup perasa la lau makan ayam jer. Ahah!!! lupe, timun ader. cicah sambal kicap yang memang dah ada stok dalam peti ais jer lah. Tapi..tibe2 gak bau buah kuinin tuh masuk dalam hidung aku. Ahah!!! lagii... haha

Aper lagi, idea sambal kuinin la. Aku korek2 cili api, ikan bilis, belacan, garam. Huhuh..lengkap.
Dan aku pun membising kat dapur dengan alu dan lesung yang berlaga satu sama lain.

Akhirnya, dapat gak aku makan malam tahap heaven. Haha.. bagi aku lah. Lau orang tak minat aku nak kata ape ya tak??? So, malam tadi dinner(dah lebih waktu supper dah pun, kul 1.17), aku pun melantak sepuas hati macam tak jumpa nasi seminggu. Semua gara2 sambal kuinin + ayam goreng perap resepi suka hati + ulam timun. Masa menggoreng penuh semangat aku cakap kat diri, kang nak amik gambar nih. Sekali, lupe daaa... Time duk sedap melantak baru ingat. Selamat la. Tak sampai hati pulak nak mendera perut aku untuk berhenti amik gambar. Apepun sangat puas hati dapat lepas geram makan sambal kuinin arini. Alhamdulillah..

Nak resepi ker??

Senang jerk. Macam sambal belacan biase.

Resepinyer :-

Tumbuk cili padi ngan garam. Then masuk belacan bile cili dah lumat. Tumbuk bagi sebati. Then tumbuk plak ikan bilis sket. Pastu lenyek2 buah kuinin yang dah di cincang. Siap. Ngapp :)

u/p: kuinin jangan lenyek hancur sangat. tak umph.. :)

No comments:

Post a Comment

Apa kata mereka?